Saturday, February 14, 2009

Valentine & Keseorangan?

Sebenarnye aku nak post entri ni semalam. Tapi semalam aku tak berapa sehat. So, aku post arini jer.

Arini hari Sabtu, 14 Februari 2009, iaitu Valentine's Day. Disebut juga Hari Valentine, Hari Kekasih, atau Hari Kasih Sayang. Dan arini aku nak cakap pasal Valentines Day (aku sebut Valentines Day jer lah yer). Ade beberapa isu yang aku nak ketengahkan di sini, & isu ni dah ramai sangat orang perkatakan. Aku just nak bagi pandangan aku jer.


Sebelum tu, kite kena paham - ape itu Valentines Day? Aku rujuk Wikipedia ;


Valentine's Day or Saint Valentine's Day is a holiday celebrated on February 14 by many people throughout the world. In the West, it is the traditional day on which lovers express their love for each other by sending Valentine's cards, presenting flower, or offering confectionery. The day was originally a pagan festival that was renamed after two Early Christian martyrs named Valentine. The day became associated with romantic love in the circle of Geoffrey Chaucher in the High Middle Ages, when the tradition of courtly love flourished.


Kat sini aku highlight-kan pagan festival dan jugak Early Christian martyrs. Kalo pagan, mesti la korang dah tau ape maksud dier, kan? Secara umumnya, mesti la bermaksud TAK BERTAMADUN. Tu maksud yang aku tau la.Kalo ade salah, sile lah perbetulkan aku.

Ape plak maksud martyrs? Korang boleh rujuk kat
answer.com; atau kat Wikipedia. Yang aku paham, martyrs ni konon2nye pejuang atau pahlawan diorang lah, pejuang untuk menyebarkan agama, kepercayaan, dan sebagainye.

Dari mane datangnye Valentines Day ni? Yang aku tau, nama Valentines ni diambil sempena nama pahlawan Sepanyol, iaitu St. Valentino. Dan Valentines day ni disambut bagi meraikan kejayaan orang Kristian mengalahkan orang Islam dalam Perang Salib. Aku ade bace satu
blog ni, dier cakap camni;


Valentine’s Day ni berasal dari negara Spain. Berkisarkan kejayaan seorang paderi bernama Pedro St. Valentino yang berjaya menewaskan dan menyembelih umat islam yang secara tidak langsung menjatuhkan empayar islam di sepanyol. pada tanggal 14 Februari 1492 dan kejayaannya itu diketahui seluruh pelusuk spain sehinggalah dia dipanggil mengadap Permaisuri pada ketika bernama yang bernama, Isabella. Permaisuri Isabella ni tanye dia nak ape sebagai ganjaran. Dan paderi tersebut berkata ingin mengahwini kekasihnya. Permaisuri naik berang dan penjarakan paderi tersebut. Maklumla Paderi mana boleh ade kekasih. Walaubagaimanapon permaisuri tu tetap meraikan kejayaan menewaskan dan menyembelih umat islam di tanah Spain. Maka Velentine’s pon diraikan oleh semua pasangan kekasih di Spain dan mereka dibenarkan untuk membuat apa sahaja yang mereka suka. Kesimpulannya di sini, dalam hakikat kita menyumpah orang Yahudi yang menghina Rasulullah, tetapi kita masih alpa kerana kita juga sentiasa turut meraikan Valentine’s Day yang disambut sebagai kejayaan musnahnya orang islam setiap tahun. Pendek kata tepuk dada tanye selera.



Dasat gak crite asal usul Valentines Day nih. Haishh,,tepuk dada, tanye selera. Tul tak?


Persoalan - boleh ke kite sambut Valentines Day?

Aku bukannye nak cakap pasal hukum Islam ke ape. Nak berdebat jauh sekali lah. Sapelah aku nak berdebat pasal hukum hakam nih. Tapi berdasarkan kisah asal usul Valentines Day nih, kalo pikir secara logik pun, dah tentu lah tak boleh sambut (haram). Tapi kite tetap sambut gak kan?




Persoalan lagi - PERLU KE kite sambut Valentines Day?


Tapi sebelum tu aku nak tanye; nape sambut Valentines Day? Mungkin ade yang jawab;sebab nak tunjukkan kasih sayang. Yerlah, kan hari kasih sayang. Tapi nape nak tunjuk kasih sayang hanya pada hari Valentine jer? Hari laen? Takde KASIH SAYANG eh? Atau; kenape perlu lebihkan kasih sayang pada hari Valentine jer? Hari laen kurang kasih sayang ke? Perlu ke sambut valentines day?


Pandangan aku.

Bagi aku, smua tu bergantung pada niat masing2. Kalo takde niat nak meraikan Valentines Day macam simbolik asal usul bnde ni, aku rase takde masalah kot. Dan kalo tak sambut berlebihan atau secara melampui, sehingga melebihi batas yang sepatutnye, tak de lah jadi isu sangat. Ape yang melebihi batas tu? Korang pikir la sendiri. Masing2 dah besar kan.

Dan aku plak, bukannye aku nak cakap tak boleh sambut. Yerlah, sape la aku ni nak ckp camtu, sedangkan aku sendiri pun banyak kekurangan. Aku sendiri sambut ke Valentines Day ni? Ntah la. Susah nak cakap. Aku ade jgak bagi kad untuk Encik Kuneng. Tapi rasenye takde la sambut melebih2 kot. Kad tu pun aku pos jer. Kan duk jauh. hahh~~

Satu lagi yang aku nak cakap - pasal berseorangan di hari Valentine. Aku nak tanye korang; jadi satu masalah ke? Ade sesetengah orang nih, macam tak boleh plak sorang2 mase Valentines Day. Sama ada sorang2 sebab takde pakwe/makwe, atau duk jauh ngan pakwe/makwe. Apehal?? Bagi aku, ntah pape lah. Ape masalahnye kalo sorang2 pun? Jadi MASALAH BESAR KE? Tu semua pemikiran tak matang lah. Pemikiran budak2. Macam lah desperate sangat nak ade pakwe/makwe, atau nak ade orang temankan mase Valentines Day. Nampak sangat cam takde life. Macam lah wajib sambut hari Valentine. Tak logik tul. Menyampah pon ade bila dengar ade orang cakap camtu.

Ape2 pun, smua ni hanyalah pandangan aku, manusia yang kerdil dan banyak kekurangan idea (ape punye ayat nih?). Takde maksud nak perkecilkan sape2, takde maksud nak memperlekehkan sape2,& takde maksud nak buat sape2 kecik hati.

.

No comments: