Monday, March 30, 2009

MOCK TRIAL - 29 March 2009

semalam mock trial.tp aku (dan juga kwn2 ku) tak dapat merasai mock trial yg sebenarnye.zira ckp "tak puas".mei na plak aku tgk excited jer.aku plak,,macam2 perasaan.

okay,utk pengenalan;
mock trial meaning "perbicaraan olok2".ni kiranye final year project lah.satu group 3 orang.tp ade gak beberapa group yg 2 orang je, coz tak cukup orang.group aku 3 orang; aku, mei na & hazira.kitorang jadi pendakwaraya (PP) dapat kes murder.kitorg dapat soalan ni lebih kurang sebulan yang lepas (lebih kurang lah,aku pun dah lupa). so, bermula lah kisah ke-busy-an aku,kawan2 dan jugak semua kawan2 yg satu batch ngan aku.


Preparation

semasa peringkat preparation,ade la problem sket.biase lah kalo kne bekerjasama ngan orang yang berlagak hebat.taknak bagi kerjasama,tau nak pandang rendah kat orang jer.lantak lah.aku yakin,ape yang berlaku ade hikmahnya.dan aku juga yakin,orang yang macam tu akan dapat pengajaran (pengajaran yang akan memalukan diri sendiri.lebih kurang lah tu).

tp aku rase bukan group kitorg jer yang ade problem camni.tul tak?hahahh~ tp group kitorang ni dah kira ok kot.coz ade lg yang lagi teruk.duhh~~

preparation cam byk keje gak lah.yg banyaknye coz nak sediakan real evidence.paper work takde la banyak sangat,coz kes criminal.klau kes sivil,lagi la banyak paper work nak kne buat.naseb baek tak dapat kes sivil.

sebelum hari mock kitorang, ade gak la aku pegi tengok mock kawan2 yang lg awal dari aku.just untuk tengok macam mana diorang present kes.banyak gak yang aku belajar mase tengok mock diorang.peh,naseb baek mock aku tak awal sangat.kalo tak,lagi la aku tak tau camane nk ber-mock.hah~

lepas dah prepare smua,kitorang yakin yang kitorang ade kes prima facie (tapi lain plak yg jadi mase mock trial).


29.03.2009, 2.00 pm

hari ni mock trial.sebelum ni aku tak rase nervous,risau,takot or ape2 lah.tp mase hari trial nih,tiba2 aku cam nervous sket.mungkin sebab aku yang first kot.

aku kne buat opening speech.tapi aku boleh gabra,tergagap2 & banyak tersasul.sampaikan judge tegur.okay,tak bertenang.satu kesilapan.

mase trial,aku rase (bukan rase,tapi memang betul) banyak masalah & banyak kesilapan (kesilapan teknikal kot).

first,mase aku mintak izin untuk panggil saksi pertama,iaitu Pegawai Penyiasat (IO) yang menyiasat kes bunuh ni.tiba2 judge tu interrupt & tanye aku;are you sure nak panggil IO as your first witness?biasanya kita panggil pengadu or saksi lain as first witness.IO panggil lepas tu.

aku macam..emm..aku discuss sket ngan Puan Lo Mei Na & Puan Wan Nurhazira (pendakwaraya kan puan.hahahh~), & kitorang decide nak panggil si pengadu yang nampak sendiri kejadian bunuh tu (eye witness).

second,isu2 dalaman.mase defence tengah buat cross examination eye witness,judge ade tegur diorang (defence).coz diorang tanye soalan, yang jawapannya akan menguatkan kes kitorang (pp).pastu nampaknya masih ade kesilapan yang same (diorang memang degil).maybe diorang rase diorang betul.

tiba2 jer judge cakap; i'm gonna adjourn this case (aku mase tu dah suspen dah.hah?adjourn?adjourn sampai esok ke?taknakkkkk.....!!!) for 10 minutes.both counsel and pp pls come and see me in chambers.

ouh,ok.memang aku suspen giler.takot judge nak adjourn ke hari laen.ishh,,sebenarnye bende tu tak logik pun.& takkanlah nak buat camtu lak.ni kan mock jer.bukannye kes betul.haiyyOoo..

masuk jer dalam chambers,ayat first yang judge cakap; defence counsel,one,two,three.whats wrong with you? (hahahahahahhhh....)

ade la beberapa perkara yang judge cakap.and ape yang judge cakap tu memang betul.aku sokong sangat2.tp aku jadi bengang bile judge cakap; kalo terus macam ni,saya akan bagi awak semua paling tinggi 60 (per 100).

aku tanye; including...

judge jawab; including pp.

tiba2 aku rase sangat bengang & terlepas cakap; see.

upps,terlepas cakap.sebab terlalu bengang kot.yerlah,orang laen yang tak paham bahasa,kite pun tertarik masuk sama.aku cakap tak kuat,tp harus la judge tu dengar.

pastu judge bagi mase 10 minit untuk kitorang semua discuss pasal ape yang judge cakap dalam chambers tu.ishh..bengang tul.

kesilapan ke-tiga;tak semua saksi dipanggil.ade 3 orang saksi,tapi dua jer yang dipanggil untuk bagi keterangan - eye witness & forensic pathology yang buat post mortem ke atas si mati.IO tak sempat panggil.forensic pathology pun kjap jer.tak sampai 10 minit kot.

kesilapan ke-empat;banyak barang bukti yang tak dapat ditandakan sebagai exhibit.sebab maker (pembuat) dan orang yang sepatutnya dipanggil tak dapat di panggil.sape lg kalo bukan IO.

kesilapan ketiga dan keempat ni sebab tak cukup mase.mock buat hari ahad.library bukak sampai pukul 5petang.start mock pukul 2.30petang.mase saksi pertama pun dah sejam.camane?submission pun tak sempat buat.adOoiiiii.....


keputusan hakim

PP tak berjaya establish prima facie sebab beberapa barang bukti tak ditandakan sebagai exhibit.gambar crime scene tak ditandakan sebagai exhibit.kalu tidak,lakaran kasar tempat kejadian juga akan diterima oleh mahkamah.bahan bukti yang penting, iaitu senjata pembunuhan - pisau juga tak ditandakan sebagai exhibit

kitorang cakap; pisau tu sepatutnya tender melaui IO.judge cakap; thats your problem. hahh??


kesimpulan

tak dapat merasai mock trial yang sebenarnye.aku tak sempat nak soal balas saksi (saksi aku IO).soalan2 yang sepatutnya kitorang tanye,judge yang tanye sendiri kat witness.haishh...takde peluang nak bersuara.

tapi judge cakap pp memang ade kes yang kuat.cuma slack sebab tak tender pisau as exhibit.lorhh..apekah ini?kami memang nak tender pisau & ade IO.cuma tak cukup mase.adOyaiii....adakah ini kesilapan teknikal..??

takpe2.walaupun tak berjaya establish prima facie,tapi aku rase agak puas hati la.sebab judge sendiri pun cakap kes kami kuat.tak berjaya establish prima facie bukan sebab tak cukup bukti or kes tak kuat.cuma kesilapan yang tak sepatutnya berlaku. :)
.

No comments: