Wednesday, February 25, 2009

student Jepun, Evidence & dinner.

Hari ni ade sorang student baru masuk. Student perempuan. Dah pertengahan semester camni baru masuk? taklah. Actually dier ni exchange student dari Jepun. Wahh~ ade student Japanese lah ek dalam kelas kitorang sekarang nih. huhuu~~ Name dier Nau. Tu sebutan jer. Aku tak tau la name sebenar dier or name penuh dier ape. Blom sempat berkenalan.

Yang paling excited, mesti la student llaki. Tau nak menggatal jer. Kecoh dalam klas tadi. Walaupun diorang bukannye serius nak menggatal, saje main2 jer. Aku sebenarnye tak perasan pun ade student baru. Si Mimie yang cakap; eh, ade exchange student dari Jepun lah. Aku; hah,mane? ahaa~~ kalo tak memang aku tak perasan nyer, walaupun bukannye ramai sangat student dalam kelas tu.

Tapi kesian lah bdak Japanese ni ek. Datang study kat sni agak mencabar gak. Coz ade sesetengah kursus (subjek) lecturer cakap BM. Camane nak paham. First klas yang dier masuk, klas Undang2 Keterangan (Evidence Law). Dr Anisah (lecturer) ade tanye, dier ambik Evidence Law tak kat Jepun. Dier cakap tak. Mase nak explain tu, cam susah sket dier nak cakap. Kawan kitorang, Choy (yang duk sebelah dier) lak tolong explain. Tiba2 lak jadi interpretor. ahaa~ mungkin Choy tahu bdak tu ambik ape sebab dier dah berkenalan sebelum lecturer masuk.

Semalam last trip or last group pegi lawatan Evidence Law. Diorang pun bertuah gak, coz mase diorang pegi, ade kes. so, dapat lah tengok post mortem kat Unit Forensik, PPUKM tu. Mayat tu sebenarnye adalah mayat yang di gali (harus la gali dari dalam tanah), kat Seremban. Tak tau lah kes ape. Tapi mase klas Evidence tadi, Dr Anisah cakap, lagi mencabar lah post mortem tu, sebab mayat dah berulat.

Eeeee~~ tiba2 rase mual. Ade membe aku cakap, ade gak student yang ikut lawatan tu tak sanggup nak tengok post mortem tu. Ishh..post mortem mayat yang sempurna pun tak sanggup nak tengok, inikan plak mayat yang dah berulat camtu. Ape2 pun, kedua2 group (group 1st ngan group 3rd) memang bertuah. Kitorang (group 2nd) jugaklah yang tak bertuah. Adoiii...nak aje aku mintak untuk buat lawatan sekali lagi, special untuk 2nd group.

Ade gak student yang tak pergi lawatan tu, sorang kot. Tadi Dr Anisah bagitau, sape2 yang tak pegi lawatan tu kena buat viva (oral test). Lahh,,ade jgak ke yang tak pegi? Baru aku tau. Nasib baik aku pegi. Kalo tak, tak pasal2 kena buat viva. Berpeluh gak nak viva (Dr Anisah yang cakap).

Tadi plak kitorang (aku ngan Zira) sibuk chop meja untuk dinner. Pendaftaran baru jer bukak arini. Meja untuk 4th year kalo tak silap aku ade 9 or 10 meja, 10 orang satu meja. Semua skali ade brape meja ntah, lebih kurang untuk 400 orang student. Pagi tadi dalam pukul 9pagi, aku tengok takde yang booking lagi. Pastu dalam pukul 3petang, tinggal 3 meja (meja untuk 4th year) yang takde orang booking. Wahh~ selling fast nih. Macam tiket wayang lak jadi selling fast. adOii..

Dua meja (no 1 dan 2)kat depan, sebelah VIP. Satu meja lagi (no 9) kat area 4th year gak, tengah2, takde la belakang sangat. Kire strategik gak la. So, kitorang agak pening gak la tadi mase nak booking meja. Kitorang tak nak lah duk sebelah meja VIP, TAK BEST. Tak boleh nak gelak2, nak gile2. Tak sopan plak nanti. Membe aku si Wawa lak ajak duk sekali ngan dier, kat meja no 8. Tapi kat situ ade 3 jer kosong. Kitorang ade 5 orang. Walaupun ade yang taknak pegi, tapi nanti tiba2 tukar fikiran lak, camane? Discuss punye discuss, kitorang ambik meja nombor 9.

Booking hanya dibenarkan kalo 8 orang bagi meja tu dah bayar deposit RM25 (bayaran sebenar RM65). Kitorang lak tak cukup orang untuk booking meja. Tapi atas kuasa budi bicara (kot), boleh gak la booking dulu & bayar deposit esok.

Ade membe aku yang tak nak pegi dinner tu. Ade krisis ape, aku malas nak ambik port. Masing2 dah besar, dah boleh pikir baek buruk. Tak payah nak pujuk2. Bukannye budak kecik. At last, ade gak yang nak pegi. Tapi tak tau la confirm ke tak. Meja dah booking, tapi tak cukup lagi 8 orang. Kitorang 4 orang jer, & plan nak ajak budak2 firm (law firm olok2,just sebagai latihan jer) join semeja. Kalo tak cukup orang gak esok, camane? Ade kuasa budi bicara lagi tak? adOiii..

By the way, dinner tu akan diadakan pada hari Jumaat, 20 Mac 2009 di Dewan Sri Endon, Putrajaya. Tema self personality. Pakai lah ape2 yang mencerminkan personaliti diri sendiri. Asalkan mematuhi dress code & etika. Maknenye tak pakai casual or super sexy. Super sexy tak boleh, kalo sexy jer? ahahh~ ;p

Aku tak tau lah nak pakai ape. Tapi yang aku tau, aku nak yang simple jer. Tak nak melebih or "meriah" sangat. Tak suke.

Tapi yang aku pelik, nape tahun ni buat kat dewan jer (walaupun aku tau dewan tu bertaraf 5 bintang). Biasanye buat kat hotel. Bayaran plak RM65 seorang untuk student, RM70 seorang untuk lecturer dan orang luar. Orang luar tu maknenye kalo ade sape2 yang nak bawak kawan (biasenye pakwe/makwe), kne bayar RM70 lah untuk kawan dier tu. Ni bayaran yang paling murah dalam sejarah FUU (Fakulti Undang-undang). Biasenye dalam RM80 gak sorang student.

By the way, aku tengok junior2 (2nd year) yang organize dinner ni kreatif gak. Dah jadi tradisi kat sini, student 2nd year akan organize dinner untuk fakulti. Secara asasnye, dinner ni untuk meraikan tahun 4 (sebagai majlis perpisahan lah kononnyer). Takde la tiap2 tahun student pegi dinner, walaupun setiap tahun memang ade dinner. 1st time aku pegi, mase tahun 2. Tu pun sebab nak support batch kitorang yang organize dinner tu. Ni plak kali kedua dan kali terakhir. Kali terakhir? waa~~ sedih gak bile teringat ni kali terakhir dapat bersame2 ngan membe2.

InsyaAllah..panjang umur, mesti dapat jumpe lagi. :)

No comments: